کاردرمانی OCCUPATIONAL THERAPY

هدف این وبلاگ تبادل دانش توانبخشی و به طور خاص کاردرمانی می باشد.

کاردرمانی OCCUPATIONAL THERAPY

هدف این وبلاگ تبادل دانش توانبخشی و به طور خاص کاردرمانی می باشد.

کاردرمانیِ فرد با ضایعه نخاعی

حوزه­های ارزیابی:

  • مهارت­های روزمره­ی زندگی 
  • تاریخچه­ی بارآوری ( productive)، مهارت­ها، ارزش­ها، و علایق 
  • مهارت­ها و علایق اوقات فراغت 
  • قدرت عضلانی ( معاینه­ی اسکاپولا، شانه، آرنج، مچ دست، و قدرت grip و pinch انگشتان) 
  • تحمل 
  • دامنه­ی حرکتی (ROM
  • قوام (tone) عضلانی (بررسی اسپاستی­سیته ) 
  • هماهنگی حرکات درشت (gross
  • کارکرد مچ و دست 
  • کنترل و پوسچر تنه 
  • وجود و غیاب رفلکس­ها 
  • حساسیت ( معاینه­ی light touch، pin prick، joint proprioception، stereognosis، و kinesthesia
  • کنترل دما 
  • درد 
  • مهارت­های حل مسئله و تصمیم­گیری 
  • خودانگاره (self-concept
  • خلق و هیجان 
  • حمایت اجتماعی و خانوادگی 
  • مهارت­های ارتباطی 
  • موانع معماری 
  • رانندگی انطباقی

خود پایی (Self-Care

  •  گسترش بیشینه­ی سطح استقلال در تمام فعالیت­های خود پایی، نظیر جابجایی 
  •  کمک به فرد در انتخاب وسایل کمکی و ارتزها که برای انجام تکالیف سودمند هستند، و آموزش استفاده از وسایل کمکی 
  • ارزشیابی، توصیه، و آموزش در زمینه­ی استفاده و مراقبت از وسایل پزشکی بادوام، نظیر صندلی چرخدار، سامانه­های نشستن، یا اسکوترها 
  •  آموزش روش­ها و وضعیت­های بدنی جایگزین جهت انجام فعالیت­های خود پایی 
  • کمک به فرد و خانواده در جهت برنامه­ریزی برای زندگی مستقل 
  • در نظر گرفتن سطح زندگی فرد پیش از ترغیب فرد به انجام فعالیت­های روزمره­ی زندگی                                                                                                               خوردن و نوشیدن: فراهم نمودن فرصت تمرین استفاده از وسایل کمکی برای خوردن با استفاده از universal cuff (برای انطباق قاشق یا چنگال معمولی). تشک غیرلغزنده، یا plate guard نیز در آغاز می­توانند مفید باشند ولی با بهبود مهارت­های فرد می­توان آنها را حذف کرد. فنجان پلاستیکی سبک­وزن، لیوان­های دو دسته را نیز می­توان برای نوشیدن استفاده کرد. از نی نیز می­توان بجای عمل برداشتن فنجان استفاده کرد. 
  • مو: حالت مو باید طوری باشد که برای شستن و خشک کردن با حوله آسان باشد. می­توان با استفاده از مواد اسپلینت­سازی ترموپلاستیک، برس­ها و شانه­های مدور یا انطباق­یافته را درست کرد. 
  • دندان­ها: مسواک را می­توان در universal cuff قرار داد. مسواک­های برقی نیز ممکن است برای برخی مفید باشد. 
  • آراستگی ظاهری: 
  • شستشو: 
  • استحمام: 
  • لباس پوشیدن: 
  • کارکرد باروری (reproductive function)
  • تمایلات جنسی:

  

 بارآوری: 

  • گسترش سطح بیشینه­ی استقلال در مهارت­های نگهداری از خانه 
  • کمک به تعیین گزینه­های حرفه­ای بر مبنای علایق، توانایی­های شناختی، و سطح مهارت 
  • در صورتی که آموزش یک هدف باشد، کمک به ارزیابی و انتخاب مؤسسه­ی آموزشی جهت ادامه­ی آموزش فرد 
  • ارزیابی پتانسیل فرد جهت رانندگی با خودرو یا وَن و فراهم نمودن آموزش رانندگی شبیه­سازی­شده

 

 اوقات فراغت: 

  • کمک به فرد در توسعه، کشف، یا گسترش فعالیت­های اوقات فراغت بر مبنای علایق، توانایی­های شناختی، و سطح مهارت 
  • کمک به فراهم نمودن انطباق­هایی که ممکن است شرکت فرد در فعالیت­های اوقات فراغت ِ انتخاب­شده را تسهیل کند

 

حسی- حرکتی 

  • حفظ و افزایش دامنه­ی حرکتی مفصل 
  • پیشگیری از دفورمیتی از طریق دامنه­ی حرکتی اکتیو و پاسیو مفصل، اسپلینت­گذاری، و وضعیت­دهی 
  • تقویت گروه­های عضلانی باقیمانده از طریق استفاده از فعالیت­های هدفمند 
  • افزایش تحمل فیزیکی از طریق فعالیت­های فانکشنال 
  • مراقبت از دست­های بیمار نظیر: حفظ وضعیت کارکردی، شامل حمایت قوس عرضی کف­دستی، ثبات و حفاظت شست در ابداکشن، اپوزیشن؛ و حفظ فضای وب کافی 
  • حفظ ظاهر خوب دست و پیشگیری از کانتراکچرها 
  • حفظ دامنه­ی حرکتی خوب در تمام مفاصل دست و مچ 
  • حفظ اکستنشن خوب مچ دست 
  • نمونه­ای از اسپلینت­های مورد استفاده: palmar hand، foot drop، short or long opponents، wrist-driven tenodesis، و dorsal wrist support 
  • آموزش حرکت جبرانی یا جایگزین 
  • فراهم نمودن اسپلینت­هایی جهت حفظ وضعیت کارکردی مچ و دست وکمک به حرکات جایگزین (flexor hinge
  • آموزش ذخیره­ی انرژی در تمام فعالیت­هایی که نیازمند فعالیت حرکتی هستند 
  • کمک به آموزش مهارت­های جابجایی با صندلی چرخدار 
  • آموزش ایمنی با استفاده از سامانه­ی دیداری یا شنیداری برای جبران حس لمس و دما

 

شناختی

قابلیت­های شناختی به طور مستقیم تحت تأثیر قرار نمی­گیرند؛ اگرچه افراد با ضایعات نخاعی سطوح بالا ممکن است مقادیری ضایعه به مغز نیز داشته باشند. 

 

روانشناختی 

  • استفاده از علایق پیشین جهت برانگیزاندن فرد به یادگیری و بازآموزی مهارت­های مفید 
  • کمک به انطباق با ناتوانایی 
  • فراهم نمودن فرصت­هایی برای تعامل اجتماعی با افراد معلول و سالم 

 

محیط 

  • تضمین ایمنی و دستیابی مستقل در خانه از طریق ارزیابی و توصیه برای انجام اصلاحات در منزل 
  • فراهم آوردن اطلاعتی پیرامون نیازهای معماری برای استفاده­ی ایمن از صندلی چرخدار در خانه و جامعه 
  • تشویق خانواده و دوستان فرد به یادگیری تکنیک­هایی برای مدیریت (managing) فرد 
  • فراهم نمودن حمایت روانشناختی برای خانواده و دوستان 
  • فراهم نمودن آگاهی پیرامون منابع موجود در جامعه و تشویق به مشارکت در فعالیت­های جامعه
نظرات 1 + ارسال نظر
adhami 1392/01/24 ساعت 08:10

ممنونم
کاملا مورد استفاده قرارا گرفت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد