کاردرمانی OCCUPATIONAL THERAPY

هدف این وبلاگ تبادل دانش توانبخشی و به طور خاص کاردرمانی می باشد.

کاردرمانی OCCUPATIONAL THERAPY

هدف این وبلاگ تبادل دانش توانبخشی و به طور خاص کاردرمانی می باشد.

ساخت کلیه مصنوعی توسط پژوهشگران

با افزایش مبتلایان به دیابت و پرفشاری خون٬ هر ساله بر میزان کسانی که مبتلا به نارسایی مزمن کلیه می شوند افزوده می شود. درمان این عارضه هم جز با پیوند کلیه یا چند جلسه همودیالیز در طول هفته ممکن است. در طی همودیالیز٬ خون به یاری پمپ ها به بیرون از بدن هدایت می شود تا در آنجا به کمک فیلترهایی از مواد زاید خالی شود٬ اما این کار هم از لحاظ اقتصادی به بیماران فشار می آورد و هم از لحاظ بدنی.

تخمین زده می شود که در امریکا٬ سالانه ۷۵ هزار دلار صرف دیالیز هر بیمار مبتلا به نارسایی مزمن کلیه می شود و از آنجا که در امریکا ۳۵۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند٬ ۶ درصد از کل بودجه درمانی امریکا را تنها صرف درمان این بیماران می شود. به همین خاطر مدت هاست که پژوهشگران در فکر ساخت نمونه اولیه یک کلیه مصنوعی قابل پیوند به بدن هستند. این نمونه اولیه همین هفته توسط پژوهشگران دانشگاه سانفرانسیسکو٬ به نمایش درآمد. این وسیله حاصل همکاری مهندسان٬ زیست شناسان و پزشکان مراکز تحقیقاتی در سراسر کشور امریکا است. 

تصور می رود که این وسیله بیشتر مزایای پیوند کلیه را داشته باشد و در شرایطی که هر سال از تعداد اهداکنندگان کلیه کاسته می شود٬ این وسیله تا حد زیادی رنج بیمار را در مبتلایان کاهش دهد. 

نشریه سراسری/ نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران/ شماره ۱۳۴/ بهمن ماه ۱۳۸۹

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد