کاردرمانی OCCUPATIONAL THERAPY

هدف این وبلاگ تبادل دانش توانبخشی و به طور خاص کاردرمانی می باشد.

کاردرمانی OCCUPATIONAL THERAPY

هدف این وبلاگ تبادل دانش توانبخشی و به طور خاص کاردرمانی می باشد.

شب ادراری و تکرر ادرار کودکان، علائم مهم بیماری دیابت

شب ادراری و تکرر ادرار کودکان از علائم مهم بیماری دیابت است؛ علائمی که حتی برخی از پزشکان و روانپزشکان را به اشتباه می اندازد و به دلیل سطح اندک اطلاعات مردم به گفته دکتر اسدالله رجب رییس انجمن دیابت ایران این معضل با سهل انگاری روبرو شده است.

داستان مونا، یک کودک هشت ساله نمونه ای از نمونه های بی شمار کودکان - از جمع پنج میلیون بیمار مبتلا به دیابت در ایران است - که با مشکل شب ادراری مواجه بود و پزشکان و روانپزشکان آن را یک " سرما خوردگی ساده" و یا "حسادت به برادر کوچکتر" تشخیص دادند.
همه چیز با یک سرماخوردگی ساده مونا همراه با شب ادراری وی شروع شد:
مادر که تصور می کرد سرما خوردگی دلیل شب ادراری دخترک است او را نزد پزشک برد و پزشک هم با تایید نظر مادر مونا گفت : چیز مهمی نباید باشد بعضی از بچه ها حین سرماخوردگی و تب بالا شب ادراری هم دارند .
پزشک برای درمان سرما خوردگی مونا دارو نوشت. اما چند شب بعد باز هم این مساله تکرار شد .مادر فکر کرد شاید مونا به اصطلاح سردیش شده است و یک روز چند قاشق عسل به زور به دخترک داد اما شب ادراری همچنان ادامه داشت و در میان نگرانی و ناراحتی پدر و مادر خود کودک هم خجالت می کشید و این خجالت به ویژه از برادر بزرگتر بیشتر بود.
مونا به تدریج گوشه گیر و کم حرف شدو مادر نیز هر توصیه و درمانی را که از هرکس می شنید - و البته بدون کوچکترین نتیجه ای - به کار می بست .
یک روز یکی از همسایه ها به مادر پیشنهاد مراجعه به یک روانپزشک اطفال را داد و
روانپزشک پس از گفت و گو با مونا به مادر گفت که او به برادر کوچکتر خود حسادت می ورزد و همین علت شب ادراری است .
یک نسخه ، نیم ساعت گفت و گو با مونا ، تشخیصی اشتباه و توصیه ای برای خوردن داروها بموقع اما بدون نتیجه ،حاصل گفت و گوی مونا و مادرش با این روانپزشک بود.
از همان روز پدر و مادر سعی کردند به مونا بیشتر محبت و توجه کنند اما شب اداری همچنان ادامه یافت و علاوه بر آن وی روز به روز لاغر تر می شد و مادر این علت را در ناراحتی و غصه وی تشخیص داد.
یک روز مادر مونا با خانم مسنی این مشکل را در میان گذاشت و برای نخستین بار با کلمه دیابت یعنی بیماری ای که پیرزن خود 18 سال با آن دست به گریبان بود آشنا شد:
-دیابت همان مرض قند است . من 18 سال است که دیابت دارم و از علایم دیابت هم تکرر ادرار است . شاید فرزند شما هم قادر نیست خود را کنترل کند.
و زیرش را خیس می کند .
-بله .من خودم بارها در مطب دکترکودکانی را دیده ام که دیابت دارند . مونا دیابت داشت و قند خونش بالا بودو پس از دو سه ماه قند خونش با انسولین تنظیم شد و دیگر شب ادراری تکرار نشد و وزنش هم بتدریج به حال طبیعی بازگشت.
دکتر " اسدالله رجب " رییس انجمن دیابت ایران در در گفت و گو با گزارشگر علمی ایرنا از اطلاعات نه چندان مطلوب مردم - به ویژه پدر و مادر ها - در باره بیماری دیابت سخن می گوید.
به گفته وی هنوز سطح اطلاعات اکثر مردم کشورمان از بیماری دیابت بسیار پایین است و ممکن است بموقع به پزشک مراجعه نکنند و گاهی برای تنظیم قند خونشان کارشان به بستری شدن در بیمارستان هم برسد.
وی با اشاره به عامل سهل انگاری در بخش سلامت در فرهنگمان می گوید:به عنوان مثال میزان شیوع ابتلا به دیابت در ماه آخر زمستان و اوایل بهار زیاد است اما در این مدت اکثر هموطنان در تب و تاب خانه تکانی منازل خود هستند تا اینکه به سلامت خود بپردازند.
وی در ارتباط با ابتلا به دیابت نوع یک که یک بیماری ژنتیکی است و افراد در سنین پایین در اکثر مواقع به آن دچار می شوند گفت: از آنجا که سطح اطلاعات بسیاری از والدین در خصوص ابتلا به دیابت فرزندشان پایین است، در اکثر موارد تصور می کنند که کودکشان سرما خورده است .
رییس انجمن دیابت پر ادراری ، پر نوشی ، شب ادراری ، کاهش تمرکز ، خستگی و لاغری و کاهش ناگهانی وزن را از جمله علایم ابتلا به دیابت عنوان کرد و گفت: والدین در صورتی که این علایم را در فرزندان خود مشاهده کردند آن را جدی بگیرند .
به گفته دکتر رجب در حال حاضر حدود هشت درصد مردم کشورمان که تعداد آنها به بیش از پنج میلیون نفر می رسد به دیابت مبتلا هستند که از این تعداد ، کمتر از 10 درصد آنها نیز به دیابت نوع یک دچار می شوند .
دیابت یک اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است که در آن یا انسولین به مقدار کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا می‌رود.
انسولین هورمونی است که توسط سلول‌های "بتا"واقع در پانکراس ترشح می‌شود و وظیفه اصلی آن کاهش قند خون است. پانکراس نیز یکی از غدد دستگاه گوارش است که در پشت معده قرار دارد بالا بودن قند خون در دراز مدت باعث بروز عوارض در سیستم قلب و عروق، کلیه‌ها، چشم و سلسله اعصاب می‌شود. 

منبع: خبرنگاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد