کاردرمانی OCCUPATIONAL THERAPY

هدف این وبلاگ تبادل دانش توانبخشی و به طور خاص کاردرمانی می باشد.

کاردرمانی OCCUPATIONAL THERAPY

هدف این وبلاگ تبادل دانش توانبخشی و به طور خاص کاردرمانی می باشد.

شیفت کاری شبانه و اختلالات خواب

دبیر انجمن پزشکی خواب ایران:
حدود 80 درصد افراد با شیفت کاری شبانه، دچار اختلالات خواب هستند
مصرف قرص‌های خواب آور برای درمان بی‌خوابی توصیه نمی‌شود

 دبیر انجمن پزشکی خواب ایران عنوان کرد: 60 تا 80 درصد افرادی که شیفت کاری شبانه دارند، دچار اختلالات خواب هستند که آنها را مستعد خطا در فعالیت شغلی‌شان می‌کند.

دکتر خسرو صادق نیت در حاشیه پنجمین کنگره اختلالات خواب درباره حوادث و عوارض ناشی از خواب آلودگی اظهار کرد: مرگبارترین سوانح شغلی ناشی از اختلالات خواب هستند که حوادث رانندگی در ردیف اول این سوانح شغلی قرار می‌گیرند. خوشبختانه از تمام رانندگان حرفه‌ای هر دو سال یکبار معاینات سلامت در زمینه اختلالات خواب انجام می‌شود و درباره اختلالات خواب و نحوه برخورد با آن آموزش‌هایی ارائه می‌شود که می‌تواند درجلوگیری از بروز حوادث ناشی از خواب آلودگی موثر واقع شود.

وی درباره علت‌های بی‌خوابی توضیح داد: عدم رعایت بهداشت خواب، عوامل محیطی آزاردهنده مانند دمای نامناسب، نور نامناسب، اضطراب و استرس‌های روزانه، اختلالات اعصاب و روان و بویژه افسردگی، مصرف برخی داروها و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای باعث بی‌خوابی‌های شبانه می‌شوند.

دبیرعلمی کنگره پنجم اختلالات خواب انواع بی‌خوابی‌ها را به شرح زیر برشمرد: مشکل در شروع خواب، بیدار شدن‌های مکرر و تداوم آنها، زود بیدار شدن و نداشتن رضایت از خواب و داشتن احساس کسالت در طول روز به علت خوب نخوابیدن از انواع بی‌خوابی‌ها هستند.

دکتر صادق نیت مصرف قرص‌های خواب آور را بدون یافتن علت اصلی بی‌خوابی رد کرد و گفت: بهترین توصیه ما پیدا کردن علت بیماری است نه تجویز دارو برای حل مشکل موقت بی‌خوابی چرا که تجویز دارو علاوه بر درمان نشدن قطعی باعث وابستگی نیز می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: بی‌خوابی در زنان شیوع بیشتری دارد و اختلالات خواب نظیر خر خر در مردان بیشتر دیده می‌شود. برخلاف باورهای موجود، خرخر، علامت خوبی نیست و یک زنگ خطر است زیرا اگر با وقفه‌های تنفسی، همراه باشد مرض قند، بیماریهای قلبی و عروقی، اختلالات روانی و حوادث شغلی را ایجاد و یا تشدید می‌کند.

دکتر صادق نیت اضافه کرد: 10 درصد مردم از بی‌خوابی رنج می‌برند و 20 تا 30 درصدشان یک یا چند مرتبه در طول عمرشان سابقه بی‌خوابی داشته‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد