کاردرمانی OCCUPATIONAL THERAPY

هدف این وبلاگ تبادل دانش توانبخشی و به طور خاص کاردرمانی می باشد.

کاردرمانی OCCUPATIONAL THERAPY

هدف این وبلاگ تبادل دانش توانبخشی و به طور خاص کاردرمانی می باشد.

نکاتی درباره کاربرد موتور کنترل/یادگیری حرکتی در کاردرمانی

تعریف موتور کنترل: توانایی تنظیم یا هدایت ساز و کارهای(mechanism) ضروری حرکت

خود جسمانی (physical self): معمولا رشد خود جسمانی دربرگیرنده ی دست کم سه جزء اصلی است: طرحواره ی بدنی (body schema)٬ تصویر بدنی (body image) و آگاهی بدنی (body awareness). 

 

طرحواره ی بدنی: زیرساخت نورونی آگاهی بدنی است که از زمان تولد وجود داشته و اصطلاحا آدمک (homanculus) نامیده می شود. این دیاگرام در مناطق حسی و حرکتی مغز اصلاح می شود. 

  • مثال طرحواره ی بدنی: ۱. پدیده ی اندام خیالی٬ ۲. کودکان با فلج مغزی (همی پلژی) که تمایل به چشم پوشی از اندام های مبتلا دارند. 
  • اجماع عمومی بر این است که طرحواره ی بدنی از طریق درونداد حسی گیرنده های پوست، عضلات، تاندون ها، مفاصل، و سامانه ی دهلیزی تعریف می شود. 
  • روش تحریک این گیرنده ها: 1- حرکت بدن، 2، کنش های کودک در تعامل با افراد و اشیای محیط 
  • اهمیت طرحواره بدنی در کنترل حرکت به خاطر ارتباطش با  برنامه ریزی حرکتی (برای نمونه: برنامه ریزی کنش ها) می باشد. 
  • اگر کودک اطلاعاتی را که در مغز به شکل طرحواره ی بدنی دریافت و ذخیره می کند، ناکامل یا غیر دقیق بوده و یا به سادگی قابل دستیابی نباشند چه اتفاقی می افتد؟ جواب: کودک در برنامه ریزی و  آماده سازی کافی برای طرح های خاص کنش و حرکت دشواری خواهد داشت.

 

 تصویر بدنی:  

به مطالب این بخش به تدریج اضافه می گردد.

منبع: کاردرمانی برای کودکان٬ ویرایش ششم٬ ۲۰۱۰

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد